19:25:00

Czwarty przegląd twórczości Gustava Klimta – natura


Klimt od 1897 roku zaczął wyjeżdżać na coroczne wakacje na wieś z rodziną Emilie Flöge, co zaowocowało stopniowym zbliżaniem się malarza do przyrody. Zachwyt nad naturalnym światem zaczął być przelewany na kolejne płótna, niezwykle różnorodne pod względem motywów przewodnich. To właśnie na nich skupimy się w tej części przeglądu twórczości Gustava Klimta. Jeżeli nadal nie przeczytaliście poprzednich wpisów, to zachęcam do przejrzenia informacji na temat malarza, wpisu na temat kobiet w jego malarstwie, aż w końcu do przyjrzenia się występującym w obrazach Klimta motywom dzieci, matek i mężczyzn.

Kwiaty

Szczególnie miejsce należy się obrazom, na których dominują kwiaty. Wart uwagi jest Ogród wiejski ze słonecznikami – widać na nim wszystkie główne cechy tego typu twórczości. Kompozycja osadzona jest w kwadracie, przestrzeń zagospodarowana jest w taki sposób, by całość wypełniały kwiaty, przy czym widoczne są też elementy tej ornamentyki, którą znamy z kobiecych obrazów złotego okresu. Nie zawsze, oczywiście, płótna pokazywały bogactwo samych roślin. Bywały one także urozmaicane o dodatkowe elementy, tak jak w Domku ogrodowym z krzyżem, gdzie w centrum stoi  właśnie tytułowy krzyż podkreślony barwą okalających go kwiatów.

Gustav Klimt, Ogród wiejski ze słonecznikami (1906)

Gustav Klimt, Domek ogrodowy z krzyżem (1911) 

Drzewa

Przyjrzeć warto się też obrazom przedstawiającym pojedyncze drzewa, takim jak np. Jabłoń I czy Grusza. Charakteryzuje je obniżona linia horyzontu, tak, że korony drzew zajmują zdecydowaną większość widzialnej przestrzeni. Jabłoń I dodatkowo urozmaicona jest dolnym pasmem kolorowych kwiatów, które stanowią tutaj szczególny dodatek. Rzuca się w oczy częstotliwość ruchów pędzla, tj. gęste nakładanie krótkich pasm farby, która znakomicie oddaje ilość liści na koronie. Technika ta zastosowana została także w Gruszy; warto zauważyć, że gruszy towarzyszą inne drzewa, widoczne pnącymi się w górę pniami i zielonymi rozgałęzieniami, podobnie – jedynie w dolnej części obrazu.


Gustav Klimt, Jabłoń I (1912)

Gustav Klimt, Grusza (1903)

Lasy

Inaczej z lasami: w obrazach tego typu zazwyczaj występuje pełność zapełnienia przestrzeni regularnymi elementami, jednak z naciskiem na dolną część obrazu. Horyzont jest więc wysoko, a plan pierwszy bardzo wyeksponowany. Szczególnie widać to w Lesie brzozowym/Brzozach, gdzie rzuca się w oczy ściółka leśna oraz dolne części pni. Przyglądając się szczegółom niejako wchodzi się w głąb samego lasu. Inaczej w Lesie bukowym I, w którym plan centralny zdecydowanie jest zatarty. Jedno tylko drzewo wysuwa się na przód, inne zaś niemal zlewają się ze sobą. Nieoddana jest głębia, ale gęstość.

Gustav Klimt, Las brzozowy/Brzozy (1903)


Gustav Klimt, Las bukowy I (1902)

Budynki

Inne obrazy przedstawiają budynki wplecione w naturalny obraz świata. Choć ścierają się na nich dwa światy, ludzki i nieludzki, odznaczają się wyjątkowym spokojem.  Spora ich część malowana była nad jeziorem Atter, toteż stałym zainteresowaniem cieszył się chociażby Zamek Kammer. Kammer nad Attersee II oraz Kammer nad Attersee IV kontrastują ze sobą przede wszystkim dominującymi barwami, choć także częstotliwością kładzenia farby pędzlem obok siebie. Serie tego typu obrazów potwierdzają, że Klimt lubił powracać do tych samych miejsc. Znaczące, że na tego typu płótnach trudno jest odnaleźć ludzi.

Gustav Klimt, Zamek Kammer nad Attersee II (1910)

Gustav Klimt, Zamek Kammer nad Attersee IV(1910)

Zwierzęta

Zwierzęta nie stanowią zbyt wielkiej części malarstwa Klimta, warte jednak są odnotowania. Ogrodowa ścieżka z kurami skupia się przede wszystkim na ogrodzie, który kwitnie mnogością pnących się po sobie kwiatów. Kury na ścieżce pośrodku, prowadzącej wgłąb obrazu, stanowią jednak jedynie mały dodatek. Inaczej z Krowami w oborze, gdzie zwierzęta stanowią już centralny punkt malunku. Obraz przedstawia tytułowe krowy po części ukryte w półmroku panującym wewnątrz obory. Światło dnia definitywnie przyświeca zza otwartych drzwi i małego okienka, jednak w bardzo małym zakresie. Dominuje brąz, co bardzo odróżnia obraz od innych malowanych przez Klimta na wsi.

Gustav Klimt, Ogrodowa ścieżka z kurami (1916)

Gustav Klimt, Krowy w oborze (19001901)

Zakończenie

Mam nadzieję, że podróż przez obrazy Gustava Klimta była dla was choć trochę tak magiczna, jak dla mnie było magicznym przygotowywanie publikowanych tutaj przez pełen miesiąc wpisów. Szymborska pisała: „ (...) gdyby – co nie daj Boże – na jakiejś zbiorczej wystawie Klimta wybuchł pożar i gdybym miała możność wyniesienia stamtąd bodaj jednego obrazu, byłby to pejzaż pt. Brzozy. Mam nadzieję, że zachowałabym się jak należy i zwróciła obraz muzealikom. Ale po jakże ciężkiej walce z paskudną pokusą zatrzymania go na własność…” A wy jaki obraz wynieślibyście w takiej sytuacji?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz