20:14:00

Egon Schiele – 5 obrazów wartych uwagi


Egon Schiele zapamiętany zostały jako skandalista i ekscentryk. Jego obrazy inspirowane secesją  (znał m.in. samego Gustava Klimta) cechuje wyjątkowa indywidualność i zaskakująca wiele osób estetyka. To właśnie za nie oskarżony został chociażby o szerzenie pornografii. Jako osoba był niezwykle krytyczny, nie tylko względem ludzi, ale także względem siebie. W wieku 28 lat umarł w wyniku zachorowania na hiszpankę, pozostawiając po sobie wielość bardzo intrygujących i odważnych prac. Dzisiaj przyjrzymy się pięciu moim zdaniem wartym uwagi pracom. 

1. Autoportret z miechunką (1912)

Ten niewielki obraz (32,2 x 39,8 cm) znajduje się obecnie, tak jak wszystkie poniższe,  w Leopold Museum w Wiedniu. Zdaje się, że jest najpopularniejszym olejem przedstawiającym artystę (autoportret). Specyficzna kreska i technika Egona jest w zasadzie nie do pomylenia, a właśnie na tym przykładzie widać jej szczególny charakter.

2. Ślepa matka (1914)

Przykład ekspresjonizmu. Niezbyt popularny, jednak wyróżniający się spośród innych olejów Schielego. Postać matki wyróżniona została jasnymi barwami, które kontrastują z ciemnoburym tłem. Widać charakterystyczny, gruby kontur postaci i przedmiotów, jednak sposób ułożenia ciała karmiącej rodzicielki jest już nieco nietypowy, tj. mocniej niż zazwyczaj zdeformowany. Twarz dziecka została pozbawiona indywidualizacji.

3. Poeta (1911)

Obraz ten przedstawia mężczyznę z narzuconą marynarką/ odzieżą wierzchnią, jednak niezapiętą, przez co widać znaczną część nagości jego ciała. W oczy rzucają się między innymi dłonie o długich palcach, bardzo nienaturalnych, ale także twarz zastygła w pewnym namyśle, co wskazuje na oddalenie myślami od chwili obecnej. 

4. Zachodzące Słońce (1913)

Przykład obrazu skupionego na naturze, który jest wart uwagi przede wszystkim przez barwy nietypowe dla malarstwa Egona. Dominuje róż i ciemny fiolet. Są to barwy stonowane, wskazujące na tytułowy zachód. Centrum stanowią dwa drzewa, choć nietrudno wyjrzeć także ziemię, wodę i wystające wierzchołkami góry.

5. Objęci (1917)

Przykład płótna przedstawiającego nagie sylwetki, bardzo charakterystyczną tematykę dla zainteresowań Schielego. Choć malarz skupiał się przede wszystkim na nagości kobiet (czasem nawet bardzo młodych dziewczyn), największa część tych portretów pozbawiona była jakiegokolwiek tła. Powyżej widzimy kochanków w miłosnym uścisku znajdujących się prawdopodobnie na łóżku, na co wskazuje pełen fałd materiał pod ich postaciami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz